Правова допомога

Оформлення спадщини на земельний пай

Згідно чинного законодавства України земельна частка (пай) – умовна частка землі, визначена у результаті поділу земель, переданих у колективну власність, серед членів сільськогосподарського підприємства.

Спадкування – це перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).

Право власності на земельну ділянку переходить до спадкоємців на загальних підставах, із збереженням її цільового призначення. Спадкування здійснюється за заповітом або за законом. Спадкоємцем за заповітом є особа, визначена у заповіті. У разі відсутності заповіту, визнання його недійсним, неприйняття спадщини або відмови від її прийняття спадкоємцями за заповітом, а також у разі не охоплення заповітом усієї спадщини, здійснюється спадкування за законом. Спадкоємець за заповітом чи за законом має право прийняти спадщину або не прийняти її. Необхідно знати, що спадкоємець, який постійно проживав разом із спадкодавцем на час відкриття спадщини, вважається таким, що прийняв спадщину, якщо протягом 6-ти місячного строку з дня смерті спадкодавця або з дня, з якого він оголошується померлим не заявив про відмову від неї.

Є певна категорія осіб, які спадкують незалежно від змісту заповіту. Це малолітні, неповнолітні, повнолітні непрацездатні діти спадкодавця, непрацездатна вдова (вдівець) та непрацездатні батьки - спадкують половину частки, яка належала б кожному з них у разі спадкування за законом (обов'язкова частка). Розмір обов'язкової частки у спадщині може бути зменшений судом з урахуванням відносин між цими спадкоємцями та спадкодавцем, а також інших обставин, які мають істотне значення.

Порядок оформлення права власності на земельну ділянку:

1. Необхідно подати державному або приватному нотаріусу заяву про прийняття спадщини. Відповідно до п.2 статті 1269 Цивільного кодексу України заяви про прийняття спадщини подається спадкоємцем особисто. Для прийняття спадщини встановлюється строк у шість місяців, який починається з часу відкриття спадщини. Такий строк обраховується з дня смерті спадкодавця або з дня, з якого людина оголошується померлою. Якщо спадкоємці пропускають зазначений шестимісячний строк, у таких випадках цей строк може бути поновлений судом, але пропущений строк має бути лише з поважних причин.

2. Необхідно з’ясувати чи внесені відомості про земельну ділянку до Державного земельного кадастру, а також про наявність документів, що підтверджують право власності померлого на земельну ділянку, чи присвоєний земельній ділянці кадастровий номер.

Якщо є державний акт на ім’я померлого, але кадастровий номер земельній ділянці не присвоєний, або ж кадастровий номер присвоєно, але відомості про земельну ділянку у електронній системі Державного земельного кадастру відсутні, необхідно виготовити технічну документацію з відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

3. Земельну ділянку необхідно зареєструвати у Державному земельному кадастрі та як результат – отримати Витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Для цього слід звернутись до територіального органу Держгеокадастру в районі (місті).

4. Після спливу 6-ти місячного строку з дня смерті спадкодавця, необхідно звернутись до нотаріуса, якому було подано заяву про прийняття спадщини. Нотаріус зобов’язаний зареєструвати право власності у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. З цього моменту особа є повноправним власником успадкованої земельної ділянки.

Згідно із законодавством, зміна власника земельної ділянки (орендодавця) не є підставою для припинення договору оренди землі.

Отже, успадкувавши пай, спадкоємець приймає на себе не тільки право власності на нього, а й права і обов'язки, що виникли у спадкодавця за договором. Причому, до закінчення терміну оренди новий власник не має права в односторонньому порядку розірвати договір. Якщо, звичайно, в договорі оренди не прописано, що смерть орендодавця є підставою для припинення дії договору.

І наостанок: не довіряйте неперевіреним інтернет-джерелам інформації. Користуйтеся оперативною та достовірною інформацією. 

Нагадуємо, що отримати безоплатну правову допомогу та захистити свої права можна, звернувшись до фахівців системи безоплатної правової допомоги. Карантин – це не перешкода для отримання правової допомоги від держави.

Як отримати правову допомогу дистанційно:

• зателефонувати на безкоштовний номер системи надання безоплатної правової допомоги 0 800-213-103;

• поставити питання в повідомленні на електронну адресу Бюро novoselytske@legalaid.cv.ua;

• написати на електронну пошту найближчого місцевого центру (адреси можна дізнатися на сайті системи БПД https://www.legalaid.gov.ua/;

• скористатися правничою вікіпедією WikiLegalAid https://wiki.legalaid.gov.ua;

•        зв’язатися з Новоселицьким бюро через скайп зв'язок novoselytske@legalaid.cv.ua

Ви не авторизовані у системі для того щоб ви мали змогу коментувати новину вам необхідно авторизуватися або зареєструватися